UNSUR ISLAM DALAM TEKS
SULALATUS SALATIN
1. Sejarah Kedatangan Islam ke
Pasai dan Melaka
Ø Kisah
tentang kemasukan Islam ke Pasai dan Melaka telah menjadi satu mitos.
Ø Di
Pasai, Merah Silu telah di Islamkan oleh Fakir Muhammad.
Ø Pada
malam sebelum di islamkan, beliau bermimpi berpandangan dengan Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW meminta beliau mengangakan mulut dan kemudian di ludahinya.
Ø Pada
keesokan harinya, badannya berbau narawastu. Baginda juga dapat membaca
al-Quran tanpa diajar, kemudian menukar namanya kepada Sultan Malikut Salleh.
Ø Di
Melaka, Raja Kecil Besar bermimpi berpandangan dengan keelokan rupa paras
Rasulullah SAW
Ø Rasulullah
SAW meminta baginda mengucap dua kalimah syahadah dan memnita Raja Kecil Besar
menukar namaya kepada Raja Muhammad
Ø Keesokan
harinya didapati badannya berbau narawastu dan kalam sudah dikhatankan
Ø Baginda
dapat membaca al-Quran
Ø Mimipi
baginda menjadi kenyataan kerana pada waktu asar kapal Syed Abdul Aziz turun ke
pantai Melaka dan beliau bersembahyang di situ
v Tujuan kedatanagn Islam dimitoskan
adalah bertujuan untuk mengagungkan Islam. Ia memberi gambaran bahawa Islam
benar-benar berkembang di Melaka. Bermula di Istana Melaka dan terus berkembang
dalam kalangan rakyat. Raja Melaka pertama yang beragama Islam ialah Sultan
Muhammad Syah. Gelaran sultan digunakan setelah memeluk Islam.
2. Penyebutan dan Kemunculan
Tokoh-Tokoh Islam
Ø Tokoh
Iskandar Zulkarnain adalah pahlawan Islam yang terkenal kegagahan dan
keberaniannya dalam menaikkan martabat Islam di dunia
Ø Tokoh
ini dikaitkan dengan asal-usul keturunan raja Melaka yang bertujuan untuk
menunjukkan keagungan raja
Ø Antara
tokoh Islam lain yang terkenal dan hebat termasuklah Amir Hamzah dan Muhammad
Hanafiah
Ø Tokoh-tokoh
pendakwah Islam, ulama-ulama Islam dari Asia Barat datang ke Melaka untuk
mengembangkan agama Islam dan mengajar ilmu Islam yang berpusat di istana
Melaka
Ø Tokoh-tokoh
Islam yang terlibat: Syed Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar, Kadi Yusuf dan Maulana
Sadar Jahan
Ø Tokoh-tokoh
Islam ini diberi penghormatan dan pengiktirafan tinggi di istana Melaka
Ø Tokoh-tokoh
Islam ini sangat berpegaruh terutama dalam soal-soal yang berkaitan dengan hal
ehwal keagamaan
3. Adat Istiadat dan Perundangan
Ø Unsur-unsur
Islam terdapat dalam adat istiadat dan perundangan yang diamalkan kerajaan
Melaka
Ø Contoh:
Upacara akad nikah, kahwin, perayaan-perayaan hari kebesaran Islam seperti hari
raya aidilfitri dan hari raya korban dan adat –adat lain seperti berkhatan
Ø Amalan
wasiat menjadi suatu amalan kepada raja-raja Melaka yang mangkat meninggalkan
wasiat kepada pembesar negeri dan putera mahkota
Ø Melalui
wasiat ini terselit unsur-unsur pengajaran dan nasihat yang bersumberkan
al-Quran dan hadis
Ø Pelaksanaan
hukum hudud telah dijalankan pada zaman pemerintahan sultan Alaudin Riayat Syah
4. Karya-karya Kesusasteraan Islam
Ø Istana
Melaka menyimpan karya-karya sastera Islam seperti pahlawan Islam yang terkenal
iaitu Hikayat Muhammad Hanafiah dan Hikayat Amir Hamzah
Ø Hikayat-hikayat
tersebut dibaca oleh panglima-panglima Melaka untuk menaikkan lagi semangat
keperwiraan untuk menentang musuh
Ø Dalam
penceritaan dalam setiap karya diselitkan dengan puisi Arab seperti syair
Ø Penggunaan
puisi atau bidalan Arab ini adalah untuk menjelaskan sesuatu gambaran berkesan
yang memberi nilai estetika pada teks tersebut
5. Pendidikan dan Pengembangan Ilmu
Keislaman
Ø Istana
digambarkan sebagai pusat pengajian ilmu-ilmu Islam
Ø Contoh:
Pasai sebagai pusat bermuzakarah mengenai ilmu fiqah mengikut mahzab Shafie
Ø Istana
dijadikan sebagai tempat pusat pengajaran Islam di mana sultan dan pembesar
turut belajar dan menuntut ilmu
Ø Ulama-ulama,
guru-guru serta para pendakwah berkumpul di istana untuk menyebarkan agama Islam
Ø Contoh:
Maulana Sadar Jahan dari Jeddah yang mengajar ilmu tasawuf di Melaka
Ø Kitab-kitab
agama seperti Kitab Darul Mazlum dibawa ke Melaka oleh Maulana Abu Bakar dan
diajarkan pula di istana
Ø Sultan
Mansur Syah juga turut menelaah kitab Darul Mazlum tersebut
Ø Utusan
Melaka ke Pasai menyelesaikan masalah-masalah berkait ilmu Islam. Hal ini
demikian kerana, di Pasai terdapat ramai ulama yang berkumpul bagi bermuzakarah
tentang ilmu-ilmu keislaman
6. Teknik Penulisan Sulalatus
Salatin
Ø Mukadimmah
bagi teks Sulalatus Salatin dimulakan dengan Bismillahirrahmanir-rahim
Ø Dalam
mukadimmah juga disertakan ayat-ayat al-Quran dan diikuti pula dengan
terjemahan dalam bahasa Melayu
Ø Untuk
menjelaskan sesuatu juga sebagai perbandingan pengarang memasukkan syair dan
bidalan Arab sekali dengan terjemahannya
Ø Struktur
penulisan menggunakan gaya khutbah, hal ini jelas ketika memberi nasihat yang
panjang dalam sesebuah wasiat.
No comments:
Post a Comment